Vad kan du göra själv?

All regelbunden fysisk aktivitet är bra för kroppen. Beroende på vilka behov du har kan viss typ av aktivitet vara bättre för just dig.

(Om du är osäker kan du fråga din terapeut. Det finns olika typer av terapeuter, som regel är en terapeut mer vidareutbildad än en titel där ordet terapeut inte finns med. Men det finns undantag. Massageterapeut är mer utbildad än en massör. Legitimerade titlar har ännu djupare utbildning och har dessutom fått sitt godkännande från socialstyrelsen.)

Om du tidigare haft problem med värk är det bra om du får hjälp av någon innan du börjar träna.

Generellt så är det alltid bra med träning för rygg, mage och ben.

Varva gymträning med lågintensiv träning som promenader och högintensiv träning som exempelvis intervallträning av olika former (löpning, crossfit, cykling, simning, gruppträning)

Träning i gymmet kan ibland vara skrämmande och många känner sig osäkra. Inte så konstigt om man inte vet hur man ska göra.

  1. Be om hjälp i gymmet. Det är väldigt sällan ingen hjälpsam person finns i närheten. Ofta har gym idag olika former av gratis introduktionspass. Fråga i receptionen.
  2. Be en god vän om hjälp. Kanske kan ni börja träna tillsammans?
  3. Gruppträningspass. Yoga och pilates är bra gruppträningsformer där du även tränar styrka, rörelse och balans.

Stretching

Bra eller dåligt?
Stretching är sällan dåligt. Om någon säger att stretching är onödigt, så vet dom inte vad de pratar om.

Stretcha ut de områden som känns extra stela regelbundet. Om stelheten inte försvinner, behöver du hjälp med detta. Fråga en massageterapeut, personlig tränare, naprapat, kiropraktor, sjukgymnast eller någon annan med utbildning i området om råd. Oftast så är det något du gör fel, eller så är det något annat som behöver åtgärdas först.

Ergonomi

  • Stillasittande jobb
    • tänk på att röra dig så ofta som möjligt.
    • Bra tips: Liten mugg vatten (inte kaffe som är vätskedrivande) på din arbetsplats. När muggen är slut, gå och fyll på den.
  • Ta hjälp av ergonom som ser över din arbetsstation.
    • Lär dig hur du sitter korrekt och använder dig av tangentbord och mus.
  • Ryggsäck, inte handväska.
  • Lär dig korrekt lyftteknik.

Säng och sömn

Platsen där vi tillbringar mestadels av vår vilande tid i. Se till att du sover i en så bra miljö som möjligt. Det skall vara lugnt, tillgång till god cirkulation och sägen behöver passa just din kropp.

Sängen är ett kapitel för sig. Många som säljer sängar låter sina kunder ta hem sängen för att prova den innan de bestämmer sig. Den skall då vara inplastad och lämnas oskadd tillbaka. IKEA är ett bra exempel. De har även bra utbildad personal på sina avdelningar. Några gånger per år så har de även specialutbildade naprapater på plats.